Blog

درب ضد حریق

توسط درب ضد سرقتدر 8 فوریه 2023

درب ضد حریق

درب ضد حریق ، به دربی گفته می شود که مطابق استاندارد NFPA بمدت یک ساعت در دمای 1100 درجه سانتیگراد تحمل کرده و آسیب نبیند . درب ضد حریق دربی است که برای جداسازی مناطق دچار حریق شده در یک ساختمان ازآن استفاده می شود . این نوع درب مقاوم در برابر حریق و حرارت بوده و از انتشار اتش سوزی و دود به بخش های دیگر جلوگیری می کند .این نوع درب ها باید دارای چهارچوب و استراکچر ضد حریق نیز باشند . تا در زمان حریق چهارچوب درب از بین نرود . که این امر سبب خروج افزاد با خطر کمتری از ساختمان ها خواهد شد .  این نوع درب در صنعت کشتی سازی نیز بسیار پر کاربرد است . در صنعت کشتی سازی برای جلوگیری از انتشار حریق از اتاق ها ، راهروها ، موتورخانه و … به دیگر بخش ها کلیه درب ها از نوع ضد حریق بوده تا اتش سوزی به دیگر مناطق سرایت نکرده و سبب انفجار و غرق شدن کشتی و خدمه آن نشود .
برخی از شرکت ها علاوه بر متریال به کاررفته در این درب ها ، از رنگ های با 1500 میکرون قطر استفاده میکنند تا رنگ درب نیز در زمان حریق دچار آسیب نشود . این نوع رنگ ها در برابر رنگ های الکترواستاتیک مقاومت بالا تری دارد .
. در آمریکای شمالی اغلب این محصول را با تجهیزات اطفاء حریق در یک پک و بسته تخصصی قرارداده و هنگام تجهیز ساختمان از آن استفاده میکنند . این نوع درب در اصطلاح علم کامپیوتر به عنوان یک فایروال عمل میکند . همانگونه که در سیستم کامپیوتر فایروال نقش جلوگیری از ورود و یا انتشار ویروس یا بد افزار به دیگر نقاط سیستم را برعهده دارد در ساختمان ها نیز درب ضد حریق به عنوان یک فایروال عمل میکند .
در اروپا و کشورهایی مانند انگلستان ، ساختمان ها باید به حداقل تجهیزات ساختمان حتما مجهز شوند . مانند سیستم اطفاء حریق و درب های ضد حریق و ….
درب های ضد حریق  باید دارای استاندارد های UL  آمریکا LPCB انگلستان و VDS آلمان باشند .
کلیه اجزاِ مونتاژ شده درب های ضد حرق باید دارای برچسب استاندارد باشند  (به استثنای لولا بلبرینگی که الزاما باید دارای استاندارد   ANSI 156.2 و NFPA 80 باشند )

لبه های دربهای ضد حریق معمولاً نیاز به مهرهای دارای درجه مقاومت در برابر حریق دارند :
نوار درونی ، که در معرض گرما منبسط می شود
واشر برای جلوگیری از عبور دود
Neoprene weatherstripping
در هنگام استفاده از مهر و موم های ورودی در طراحی درب ، استفاده از مهر و موم صحیح در عملکرد آتش سوزی مونتاژ درب بسیار مهم است. مهر و موم ها ممکن است در ترکیب شیمیایی ، سرعت انبساط ، حجم انبساط و / یا ویژگی های متغیر متفاوت باشد.
بعضی از درهای ضد حریق مجهز به پنجره های انتگرال هستند که این پنجره ها با موادی از قبیل : شیشه بروسیلیکاتی ، رشته های سیمی . سیلیکات سدیم و … ساخته می شوند . مایع سیلیکات سدیم به دلید عمل اندومتریک این ماده شیمیایی به عنوان عایق گرما عمل کرده و شیشه را در برابر حریق مقاوم میکنند .

برچسب رتبه بندی درب ضد حریق
آئین نامه
کلیه مؤلفه ها با رعایت الزامات کد ساختمان محلی و کد آتش سوزی ، ملزم به رعایت شرایط لازم جهت صدور گواهینامه محصول هستند که در اختیار اداره محلی دارای صلاحیت قضایی (AHJ) باشد. الزام نظارتی از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند. به عنوان مثال ، در استرالیا ، قانون ملی ساخت و ساز تصریح می کند که کلیه درهای آتش باید در مشخصات خاصی آزمایش شوند تا بتوانند مصوبات مقاومت و صدور گواهینامه را تأمین کنند.
در انگلستان ، درهای مقاوم در برابر آتش باید در معرض آزمایش استاندارد آتش نشانی انگلیس BS 476 قسمت 22 1987 یا آزمایش BS / EN 1634-1 2000 قرار گیرد. نتایج توسط آژانس آزمایش ثبت می شود و گزارشی ارائه می شود که جزئیاتی از قبیل جزئیات ساختاری ، داده های اعوجاج و قرائت فشار را شرح می دهد. امتیاز عددی مقاومت در برابر آتش که لازم است در یک ساختمان خاص نصب شود در سند تنظیم ساختمان مصوب استانداردهای انگلیس مانند سری  BS 5588که در برابر دود باید 30 دقیقه مقاومت کنند .
احتراق
درهای ضد حریق لزوما 100% ضد حریق نیستند. قابل قبول است که قسمتهایی از درب در اثر قرار گرفتن در معرض آتش سوزی از بین برود . این مطابق با هدف کلی عملکرد درب دارای درجه اطفاء حریق برای کند کردن انتشار آتش از یک محفظه دارای آتش سوزی به دیگری برای تنها مدت محدودی است که در طی آن ممکن است از آتش نشانی اتوماتیک یا دستی برای محدود کردن گسترش آتش استفاده شود یا سرنشینان می تواند از ساختمان خارج شود
در بعضی اوقات درب های آتش نشانی ظاهراً شکاف های بسیار بزرگی دارند ، حتی یک اینچ یا دو اینچ ، که آن حرکت هوا را امکان پذیر می کند . طبق استاندارد NFPA 252 این درب ها با شکاف های کوچک بررسی شده و در صورت عدم انتشار هوا قابل استفاده به عنوان ضد حریق می باشند. در این استاندارد حداکثر پوشش زیر درب 4.3 اینچ می باشد . عمده این کنترل ها برای کاهش جابجایی دود اعمال می شوند . تا افراد گیرکرده در منطقه آتش بتوانند زمان بیشتری برای رسیدن تیم های امدادی و یا خاموش کردن شخصی آتش و یا حتی فرار کردن داشته باشند .
برخی از انواع درب های ضد حریق به سیستم کنترل هوشمند الکترومغناطیسی متصل می باشند . این درب ها بصورت معمول باز بوده و تردد افراد ، هوا و … امکان پذیر می باشد . ولی در زمان حریق و ارسال دستور سیستمی ، ای درب ها بصورت خودکار بسته شده و مانع جابجایی حریق و یا دود و اکسیژن به سمت آتش می شوند . البته این سیستم دارای نواقصی است . زیرا اگر در این سیستم درب در زمان حریق بسته نشود ، آتش و دود می تواند به راحتی به مکان های دیگر سرایت پیدا کند .
درب های ضد حریق طبق استاندارد ملی آمریکا و دیگر نهاد های کنترل کننده ، دارای زمان های مقاومت در برابر آتش به مدت 20 تا 90 دقیقه می باشند . هرچه این مدت بیشتر باشد ، درجه مقاومت درب بالا تر بوده و برای مناطق پرخطر تر مانند پتروشیمی ها و آزمایشگاه های مواد بیشتر کاربرد خواهند داشت . درب های ضد حریق از نظر لعاب و رنگ روی درب نیز مورد ارزیابی قرار میگیرند . در صورتی که رنگ و لعاب روی درب در اثر حریق دچار تخریب شود امتیاز آن درب کاهش خواهد یافت .
در برخی از مکان های امنیتی شرکت ها درخواست تجهیز درب های ضد حریق به قفل های الکترونیکی را میدهند . در این صورت قفل های الکترونیکی باید بر روی درب ها به کار رفته باشند که دارای این ویژگی ها باشند :
1.    این دستگیره ها از متریال های پلاستیکی بسیار کمی استفاده نمایند .
2.    بدنه این محصولات باید از فلز ( الومینیوم . زینک . استیل و …) ساخته شده تا در برابر حریق دارای مقاومت بیشتری باشند .
3.    دستگیره های کاملا اتوماتیک در مواقع حریق دچار خطا خواهند شد . زیرا در هنگام حریق سرعت عمل کاربر بسیار مهم بوده و دستگیره های الکترونیکی کاملا اتومات دارای زمان بیشتری برای بازگشایی بوده و برای این درب ها پیشنهاد نمی شوند .
4.    دستگیره های الکترونیکی باید حتما دارای استاندارد UL باشند .
5.    سیم های الکترونیکی و رابط های سیم ها باید دارای روکش ضد حریق باشند .
6.    دستگیره های الکترونیکی باید دارای سیستم شارژ و منبع تغذیه بیرونی باشند تا در صورت بروز حریق و کاهش میزان باتری دستگیره ، کاربر بتواند دستگیره را از بیرون شارژ کرده و افدام به بازکردن و فرار از محیط نماید .
7.    این دستگیره ها نباید به سیستم برق مستقیم متصل شوند . زیرا در هنگام حریق اولین کاری که انجام میگیرد قطع جریان برق می باشد .  درب هایی که به سیستم های اکسس کنترل مجهز می باشند در این مواقع دارای خطای عملکردی خواهند بود .
8.    دستگیره های الکترونیکی باید دارای سیستم کلید مکانیکی اضطراری بوده تا در بروز حریق و عدم دسترسی به کارت و رمز و … بتوان با کلید اضطراری درب را باز نمود .
9.    دستگیره های اثرانگشتی در این مواقع بیشتر توصیه می شوند . زیرا در هنگام بروز حریق و وجود استرس برای فرار ، ممکن است کاربر دچار فراموشی رمز عبور شده و معطلی پشت درب سبب خفگی فرد به علت دود شود .
10.    دستگیره های اثرانگشتی توصیه می شود که دارای اسکنر ارگونومیک و قرار گیری اسکنر بر روی دسته باشند . زیرا در زمان بروز آتش ، کاربر بلافاصله با قرار دادن دست بر روی دستگیره اسکنر عملکرده .

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید